
 

 

This  case  was  written  for  the  Aga  Khan  University  Graduate  School  of  Media  and  Communications.  (09/2012)   

 

   
   

This  is  one  in  a  group  of  cases  the  Case  Consortium  @  Columbia  developed  in  conjunction  with  the  

Aga  Khan  University  Graduate  School  of  Media  and  Communications  (a  Consortium  member  at  the  

time).  The  cases,   which   look   at   various   aspects   of   journalism   practice   in   East   Africa   and   South   

Africa,   are   being  distributed  under  an  agreement  with  Columbia  University  (and  will  be  available  on  

the  AKU  website).       

   

A  Newsroom Divided: 

Kenya, the Election Crisis, and the Nation Media Group 

In  mid-­­­January  2008,  violent  confrontations  in  Kenya  were  making  international  

headlines  daily.  It  was  three  weeks  since  a  closely  contested  presidential  election  had  ended  

in  dispute,  and  the  country  had  exploded  into  tribal  violence.  The  death  toll  had  reached  650  

and  over  a  quarter  million  people  had  been  displaced  from  their  homes.1 Incumbent  President  

Mwai  Kibaki  and  his  challenger,  Raila  Odinga,  remained  locked  in  a  standoff.  Rumors  of  

killings  and  other  brutality  ripped  through  political  rallies  and  across  national  radio  as  well  

as  the  international  media.     

At   the   Nation   Media   Group,   Kenya’s   foremost   news   organization,   the   fighting   

took   an unprecedented toll on staff and newsroom morale.  An  institution  that  had  long  prided  

itself  on  professionalism  found  itself  riven  by  ethnic  divisions  that  editors  had  not  suspected  

existed—at  least  not  so  visibly.  Reporters  who  only  weeks  earlier  had  been  friends  as  well  as  

colleagues  would  barely   speak   to   one   another.   Suspicion   greeted   most   editorial   decisions.   

In the newsroom, individuals chose to speak exclusively in their vernacular—deliberately excluding 

those from other ethnic groups. 

Wangethi   Mwangi   was   editorial   director   of   the   Nation   Media   Group   (NMG),   

which  included  the  Daily  Nation  newspaper,  NTV  television,  radio,  as  well  as  other  smaller  

news  outlets.  To  Mwangi,  the  crisis  threatened  the  credibility  of  the  news  organization  he  had 

served for  nearly  30   years.2 If   Nation   Group   reporters,   both   print   and   broadcast,   could   no   

longer   separate   their  personal  lives  from  their  professional  ones,  how  could  they  fairly  report  

                                                           

1   Jeffrey Gettleman, “At Least Seven Killed in Violence Across Kenya,” New York Times, January 21, 2008.   
2   Details from interviews with Wangethi Mwangi in Nairobi, Kenya, on October 4 and 5, 2011. All direct 

quotes and attributions to Mwangi, unless otherwise noted, are from these interviews. 

   

   
AKU -

­

13 -

­

000 1 .0    

Graduate School of Media and Communications   



A  Newsroom Divided __________________________________________________AKU-­­­13-­­­0001.0   

 

2   

on  the  political  tensions  dividing  the  country?  If  editors  lost  the  respect  of  their  staff,  they  

could  not  function.  That the press mirrored   society   was   a   truism.   But   news   organizations   

were   not   intended   to   play   out   society’s divisions within the walls of the newsroom.                                                                                                                   

By  mid-­­­January,  Mwangi  realized  that  the  organization  was  barely  functioning  as  a  

news  operation.   With   his   editors,   he   brainstormed   a   strategy   that   might   reunite   the   

newsroom.   The divisions   between   and   among   management   and   staff   transcended   any   

single   policy   solution.  Indeed,  each  measure  that  Mwangi  and  his  editors  had  so  far  taken  

to  preserve  NMG’s  mission  to  report  on  the  crisis  impartially  had  been  interpreted  within  the  

newsroom  as  evidence  of  his  own  partisan  agenda.     

Mwangi,   aware   that   he   had   to   act   quickly,   was   tempted   to   adopt   the   most   

promising  proposal:  invite  a  group  of  editors  and  journalists  to  an  offsite  meeting.  The question 

was, to do what?  To plan a newsroom strategy?  To restore his own credibility with his reporters?  

To speak freely?  If  Mwangi  opened  the  floor  to  a  free  and  open  exchange  of  views,  what  

might  be  the  risks?  “Airing   grievances”   could   easily   turn   into   ad hominem   attacks,   merely   

intensifying   the   hostility.  How  could  he  guard  against  that,  ensuring  instead  that  the  meeting  

would  clear  the  air  and  return  the   newsroom   to   its   job—helping   Kenyans   understand   and   

deal   with   the   political   and   tribal  dynamics  playing  out  in  communities  across  the  country.   

A  Newly Free Press   

The  2007  elections  were  a  vital  story  for  the  Nation  Media  Group.  The Daily Nation 

was widely considered Kenya’s newspaper of record.  Its  affiliated  television  and  radio  stations  

were  part  of  the  largest  publishing  company  in  east  and  central  Africa.3  All three were housed 

together in central Nairobi.  Editorial  Director  Mwangi  knew  that  Kenyans  were  looking  to  

NMG’s  print,  radio  and  television  reports  for  impartial  coverage  of  the  vote  and  its  aftermath.   

The  tradition  of  an  independent  press  was  still  relatively  new  to  Kenya.  When  Mwangi  

joined  the  Daily  Nation  in  1980  as  a  subeditor  (copy  editor),  the  media  was  deeply  intertwined  

with  government.   Daniel   arap   Moi   had   recently   become   president.   Like   many   African   

leaders,   Moi  expected  the  press  to  act  as  an  instrument  of  his  administration.4  Under Moi, 

every news detail counted.  Mwangi  recalls  an  unwritten  rule  that  newspapers  place  the  

president’s  picture  on  the  front  page  for  even  the  most  trivial  stories,  like  his  Sunday  church  

attendance.  Journalists  were  also  expected  to  make  prominent mention  of  Moi’s  political  allies.  

“You  dared  not  leave  out  any  one  of  them  in  the  story,”  says  Mwangi.     

                                                           

3  Gerald Loughran, “Birth of a Nation: The Story of Newspapers in Kenya,” I.B Tauris, 2010, p. ix. As of 2005, 

Nation Media Group owned 15 media products including radio, TV, newspapers and magazines in both 

Kenya and Uganda; in 2007, it opened the Business Daily and NTV Uganda. NMG ranked No. 6 on the 

Nairobi Stock Exchange.  
4  George Ogola, “The Political Economy of the Media in Kenya: From Kenyatta's Nation-Building Press to 

Kibaki’s Local- Language FM Radio,” Africa Today, Bloomington: Spring 2011.Vol. 57, Issue 3, pp. 76-95,115 

(21 pp.)  



A  Newsroom Divided __________________________________________________AKU-­­­13-­­­0001.0   

 

3   

Otherwise, the roof would fall down on you.  [And]  of  course  you  

couldn’t  investigate  the  nastiness  in  government,  the  misconduct  of  

ministers  and  MPs,  the  corruption  in  government.  You had to tread 

very, very carefully. 

Moi  exercised  considerable  power  over  the  press,  particularly  after  a  1982  attempted  

coup  when  he  pushed  through  parliament  a  constitutional  amendment  making  Kenya  officially  

a  one-­­party  state.  The penalties for opposing him could be severe.  According to one press history, 

Moi used   state   machinery   to   detain   opposition   politicians,   journalists,   newspaper   editors   

and university lecturers.  From 1988-­­­90, he banned close to 20 publications.5 By  the  late  1980s,  

however,  a  steep  economic  decline  had  begun  to  cut  into  Moi’s  dominance.   

Force for reform.  In  the  early  1990s,  the  Nation  Media  Group  joined  forces  with  pro-­­

­reform  civil  society  groups,  including  the  Law  Society  of  Kenya  and  religious  leaders,  to  

push  for  reform.  In  1992,  Moi  under  pressure  reinstated  a  multiparty  system;  his  opponents  

claimed  victory.  “That  was  when  we  knew  we  had  a  voice,”  says  NMG’s  Mwangi.  The  

introduction  of  political  pluralism  allowed  for  some  liberalization  of  the  press  and  an  injection  

of  foreign  capital  into  the  media  sector.  NMG  itself  secured  radio  and  television  licenses,  and  

expanded  into  Uganda  and  Tanzania.     

While  Moi  ran  for  president  and  won  in  both  1992  and  1997,  by  2002  his  influence  

was  on  the  wane;  he  announced  he  would  retire.  During  the  2002  campaign,  NMG  did  its  

best  to  ensure  that  Moi  would  hold  to  his  promise.  “Kenyans  weren’t  quite  sure  that  he  

wouldn’t  behave  like  every  big  African  dictator,  where,  at  the  very  last  minute,  they  renege  

on  their  promise  and  decide  they’re  going  to  run  again,”  recalls  Mwangi.  “So  we  came  

together  internally  and  agreed  that  any  story  about  the  elections  would  make  sure  to  make  

repeated  mention  of  the  fact  that  Moi  is  not  running.”   

Kibaki,  candidate  of  the  National  Rainbow  Coalition  (NARC),  ran  and  won  handily.  

But despite   pre-­­­election   promises,   Kibaki   waited   until   2005   to   present   the   nation   with   

a   new constitution.  In  it,  he  reneged  on  an  informal  agreement  to  create  a  new  post  of  prime  

minister  for  Raila  Odinga—his  partner  in  the  Rainbow  Coalition.  The draft constitution also 

omitted promised press freedoms.6 The  public  soundly  defeated  the  constitutional  referendum  

by  a  margin  of  3.5  to  2.5  million  votes.7 Kibaki responded by firing his entire cabinet.8  Odinga  

then  founded  the  Orange  Democratic  Movement  party  as  a  vehicle  to  contend  for  the  

presidency.  The stage was set for the 2007 presidential campaign.     

The 2007 election was important both domestically and internationally.  Kenya  could  boast  

one  of  the  liveliest  multiparty  political  systems  in  Africa.9 The  economy  was  expanding  at  one  

                                                           

5  Ogola, “The Political Economy of the Media in Kenya.” 
6  Ibid. 
7  Marc Lacey, “Kenya Voters Rebuff Leader On Revamping Constitution,” New York Times, November 23, 2005. 
8  Marc Lacey, “World Briefing|Africa: Kenya: President Dismisses Entire Cabinet,” New York Times, 

November 24, 2005.   
9 Joshua Hammer, “The African Front,” New York Times, December 23, 2007. 



A  Newsroom Divided __________________________________________________AKU-­­­13-­­­0001.0   

 

4   

of  the  fastest  rates  on  the  continent.10 The capital, Nairobi, had emerged as a regional diplomatic 

hub.  A   successful   election   would   signal   both   to   Kenyans   and   the   international   community   

that   the country had come politically and democratically of age.11   

Simmering Campaign     

Nation  Media  Group  wanted  to  do  their  part  to  promote  free  and  fair  elections  as  a  

symbol  of   Kenya’s   full   commitment   to   democracy.   “At   every   meeting   we   had   with   our   

editorial  management  and  leadership  teams,”  recalls  Mwangi,  “[it]  was  drummed  into  our  

heads  that  our  role  should  go  beyond  just  reporting  the  news.  We  should  factor  into  our  

minds  that  whatever  we  do,  we  are  acting  as  agents  of  change,  positive  social  change,  and  

therefore,  that  should  drive  the  selection  of  our  news.”   

Yet   the   campaign   had   ignited   latent   ethnic   tensions   among   Kenya’s   tribes.   

President  Kibaki  was  a  member  of  the  politically  and  economically  dominant  Kikuyu  tribe.  

He had overseen the country’s economic growth.  But  he  was  also  widely  accused  of  favoritism  

and  of  failing  to  root  out  corruption.12  Opposition  leader  Odinga  was  a  member  of  the  Luo  

tribe,  Kenya’s  fourth  largest,  and  had  run  a  populist  campaign  that  sought  to  unite  Kenya’s  

other  40-­­­odd  tribes  in  opposition  to  Kibaki’s  alleged  Kikuyu  favoritism.13   

The   country   was   on   edge   in   the   final   days   before   the   vote   as   the   campaigns   

traded accusations of planned vote rigging.  That  rhetoric  sparked  isolated  instances  of  violence  

and  raised  concerns  that  a  close  outcome  could  be  viewed  as  illegitimate  or,  worse,  plunge  

the  country  into  chaos.14   Eight   people   were   killed   in   the   lead-­­­up   to   the   vote.   Kikuyus,   

Embu   and   Meru   largely  supported  Kibaki,  while  Luos,  some  Luhyas  and  Kalenjins  (Moi’s  

tribe)  lined  up  behind  Odinga.15   

In  advance  of  the  poll  on  Thursday,  December  27,  the  Daily  Nation  and  NTV  

dispatched  reporters   into   the   field.   They   fanned   out   across   the   country,   including   the   

volatile   central   Rift Valley,   where   tribal   resentments   dated   back   to   the   1960s   as   a   result   

of   perceived   Kikuyu   land grabs.16   Mwangi   and   other   top   editors   were   confident   that   

the   Nation   Media   Group   was   well positioned to cover the election results comprehensively and 

fairly.   

                                                           

10 Hammer, “African Front.” The rate was 5.7 percent annual growth. 
11 George Wachira, Thomas Arendshorst and Simon M. Charles, “Making Peace in the Post-Election Crisis in Kenya-2008,” 

Nairobi Peace Initiative–Africa, January, 2010, p.1. 
12  Loughran, “Birth of a Nation.”  
13  Jeffrey Gettleman, “With Half of Vote Counted, Kenyan Opposition Is Poised to Sweep,” New York Times, December 29, 

2007. Luos represented 13 percent of Kenya’s population.  
14  Jeffrey Gettleman, “Election Rules Complicate Kenya Race,” New York Times, December 25, 2007.    
15  Loughran, “Birth of a Nation.”   
16  Jeffrey Gettleman, “Signs in Kenya That Killings Were Planned,” New York Times, January 21, 2007.  



A  Newsroom Divided __________________________________________________AKU-­­­13-­­­0001.0   

 

5   

Election Returns   

Mwangi   watched   the   election   returns   in   his   office,   but   occasionally   wandered   

into   the newsroom where two television screens broadcast the results.  He first realized that some 

of the national   political   and   ethnic   tensions   may   have   crept   into   the   newsroom   shortly   

after   the   polls closed.   It   was   hard   not   to   notice   that   staff   stood   divided   between   the   

two   screens   watching coverage by different television stations.  They  openly  cheered  early  vote  

counts  depending  on  the  ethnicity  of  the  candidate  shown  to  have  captured  the  lead.     

Mwangi   was   concerned.   He   had   specifically   instructed   NMG   journalists   to   leave   

their politics   at   the   door   of   the   building.   But   he   trusted   the   partisanship   would   pass   

as   reporters returned to their computers to work.  The early returns suggested a sweep for the 

opposition.  With half   the   vote   counted   by   Friday   night,   Odinga   led   Kibaki   57   percent   

to   39   percent.17   Moreover,  several  of  Kibaki’s  key  advisors—including  the  foreign  minister,  

the  defense  minister,  and  the  vice  president—had   lost   their   parliamentary   seats   and   therefore   

their   jobs   in   government.   However, final results came in only slowly.  As  the  night  wore  on,  

Odinga’s  camp  grumbled  that  the  Electoral  Commission  of  Kenya  was  intentionally  delaying  

the  vote  counting  process.   

Computer crash.  NMG  had,  with  some  fanfare,  set  up  its  own  vote-­­­counting  software.  

This  was  intended  to  act  as  an  independent  check  on  official  tallies.  The  news  organization  

had  also  posted  citizen  observers  at  multiple  local  polling  places  to  monitor  proceedings.  Then  

on  Friday  night,  the  vote-­­­counting  software  crashed  with  no  plausible  technical  explanation.  

Frantic efforts to restart it failed.     

Inside the newsroom, the reaction was immediate, and startling.  Accusations of sabotage 

swept the building.  The  whispers  grew  louder  when  many  of  the  citizen  vote  monitors  

suddenly— and   also   without   explanation—stopped   filing   reports.   Suspicions   intensified   on   

Saturday,  December  29,  when  a  crush  of  returns  came  in  for  Kibaki.  To his dismay, Mwangi 

began to hear speculation   that   management   was   working   on   behalf   of   Kibaki.   “Everybody   

was   suspecting everybody else,” he says.   

We   were   suspecting   some   of   our   directors.   They   were   suspecting 

journalists.   Journalists   were   suspecting   commercial   people   who   were 

helping at the tallying desk.  And everybody—it was just a mess.   

On  Sunday  afternoon,  the  Electoral  Commission  announced  that  Kibaki  had  won  with  

a  final  vote  tally  of  46  percent  against  Raila  Odinga’s  44  percent.  Within an hour, Kibaki was 

sworn in.  Minutes  later,  mobs  of  young  men  marched  out  of  Kibera,  a  Nairobi  slum  that  was  

home  to  over  a  quarter  of  a  million  people,  brandishing  sticks  and  machetes  and  throwing  

stones.  They tore down shacks and lit tires.  The government flooded the streets with police.  Soon  

                                                           

17      Gettleman, “With Half of Vote Counted, Kenyan Opposition Is Poised to Sweep.”  



A  Newsroom Divided __________________________________________________AKU-­­­13-­­­0001.0   

 

6   

there  were  reports  from  across  the  country  that  mobs  were  dragging  people  from  their  homes  

and  beating them  to  death.18   

As   Kibaki’s   victory   was   announced,   Mwangi   heard   the   knot   of   reporters   that   

had   been  glued  to  one  TV  screen  cheer  the  president’s  victory,  while  the  journalists  

sympathetic  to  Odinga  openly  despaired.  What, wondered Mwangi, did the candid political 

comments signify?   

Covering the violence   

Then   he   had   no   time   to   wonder.   Mwangi   immediately   had   his   hands   full   

organizing coverage of the crisis.  “You  started  seeing  pictures  of  people  in  the  streets  with  

weapons,  burning  whatever   they   came   across,   burning   vehicles,   stoning   anybody   they   

came   across,   and   very   sad  scenes  of  people  running  away,”  says  Mwangi.  Some citizens 

called the paper for help.  Mwangi recalls:     

In  the  newsroom  suddenly  the  phone  would  not  stop  ringing.  You  

would  have  people  calling  from  as  far  away  as  Kisumu  and  Eldoret  

talking  about  militias  marching  towards  them  and  asking  us  to  call  

whoever  we  could  in  the  government  establishment  to  send  rescue  or  

police  to  rescue  them  or  shield  them  from  these  attackers.     

Mwangi met daily with his editorial team.  The  group  included  Group  Managing  Editor  

Joseph  Odindo,  Managing  Editor  of  the  Daily  Nation  Bernard  Nderitu,  Editor  of  the  Sunday  

Nation  Mutuma  Mathiu,  news  manager  of  Nation  Television  Emmanuel  Juma,  and  Group  

Training  Editor  Peter   Mwesige.   First   and   foremost,   they   worried   about   reporters’   personal   

safety. Fighting was particularly intense in the Rift Valley, where several NMG correspondents were   

trapped. “I  remember  one  incident,  one  reporter  in  Kisumu  calling  me,” says  Mwangi.   

And he just broke down on the telephone.  From  where  he  was  standing,  I  

imagine  the  street,  he  could  see  gangs  of  people  approaching  him  and  

he  had  nowhere  to  run.  So  I  told  him,  find  the quickest shelter that you 

can  get  to.  Hide  there  and  don’t  get  out  until  we  get  somebody  to  you.  

They debated what to do if a reporter were killed.  It was hard to predict the consequences, 

both   to   morale   within   the newsroom and to the objectivity of future reporting.19 Chair Francis 

Okello   convened a series of Editorial Board Committee (EBC) meetings to deliberate   and   work 

with management on the way forward.20 In  early  January,  the  editors  decided  to  bring  reporters  

back  from  the  field,  at  least  temporarily.     

Naming   names.   Second   on   their   agenda   was   a   delicate   matter:   how   to   identify   

warring groups without inciting additional, retaliatory attacks.  “One  of  the  questions  we  asked  

ourselves  as  the  pictures  began  rolling  on  television,  you  see  people  wielding  machetes  and  

                                                           

18   Jeffrey Gettleman, “Disputed Vote Plunges Kenya Into Bloodshed,” New York Times, December 31, 2007.   
19  Interview with Charles Obbo in Nairobi on October 12, 2011. All further quotes from Obbo, unless otherwise attributed, are from this 

interview. 
20  The EBC was proactive in engaging with opinion leaders on all sides early in the crisis. Among other moves, it encouraged the Nation 

Group editorial leadership to host meetings off-site on what all could consider neutral ground.   



A  Newsroom Divided __________________________________________________AKU-­­­13-­­­0001.0   

 

7   

wooden  clubs  and  stuff,”   recalls   Mwangi,   “was   how   do   you   identify   these   groups?”   

NMG   already   had   editorial guidelines on how to avoid inciting violence.  They read in part:   

News  views  or  comments  relating  to  ethnic  or  religious  disputes/clashes  

should  be  published  after  proper  verification  of  facts  and  presented  with  

due  caution  and  restraint  in  a  manner  which  is  conducive  to  the  creation  

of  an  atmosphere  congenial  to  national  harmony,  reconciliation,  amity  

and  peace.  Sensational, provocative, and alarming headlines are to be 

avoided.  News  reports  or  commentaries  should  not  be  written  in  a  

manner  likely  to  inflame  passions,  aggravate  the  tension  or  accentuate  

the  strained  relations  between  communities  concerned.  Equally  so,  articles  

with  the  potential  to  exacerbate  communal  animosity  should  be  avoided.21 

But  what  did  that  mean  when  the  nation  was  on  the  verge  of  civil  war?  Africa  

Network  Executive  Director  Charles  Obbo,  for  one,  favored  full  disclosure.  To  do  less,  he  

asserted,  took  the  Nation  outside  the  realm  of  journalism  and  into  diplomacy.  But Mwangi 

decided otherwise.  The risk of fanning the violence was too great.  Instead,  euphemisms  would  be  

invoked  and  reports  on  tribal   attacks   would   refer   only   to   “members   of   a   certain   

community”   attacking   “members   of  another  community.”     

The issue arose immediately.  On  January  2,  hundreds  of  Kikuyu  sought  refuge  inside  a  

Kenya   Assemblies   of   God   church   in   Kiambaa,   just   outside   Eldoret.   The   next   morning,   

a   mob  doused  the  church  with  gasoline  and  set  it  on  fire.  Thirty  people  were  killed  and  

dozens  more  hospitalized  with  severe  burns.22 The  New  York  Times  reported  it  as  a  straight  

news  story,  naming  the   perpetrators   and   the   victims,   and   noting   that   many   were   women   

and   children.   It   made comparisons to Rwanda.23  The  BBC  ran  images  of  burned  children’s  

clothing  smoldering  amidst  the  ruins  of  the  church.     

But  Mwangi  insisted  on  strict  adherence  to  the  Nation  editorial  policy  guidelines,  which  

forbade   mention   of   ethnic   identity   in   stories   about   community   conflict.   These   extraordinary  

editorial  measures  could  easily  have  strained  morale  in  a  united  newsroom.  But  the  Nation  

was  not  just  covering  the  hostilities;  it  mirrored  them.   

Living the Divisions   

Mwangi   began   to   hear   about   newsroom   incidents   in   which   journalists   took   sides   

along tribal lines.  For  example,  reporters—both  in  social  conversation  and  when  discussing  

stories—were  breaking  into  tribal  groups  and  speaking  in  their  vernacular  instead  of  the  

national  languages  of  Kiswahili   and   English.   Mwangi   wondered   whether   at   some   level,   

NMG’s   journalists   had abandoned the professional media values of objectivity and impartiality.  

“When  you  see  that  kind  of  behavior,  it  worries  you  a  lot,”  says  Mwangi.  “It  makes  you  

                                                           
21  The Nation Media Group, Limited Editorial Policy Guidelines and Objectives. Revised September 2003, pg. 13. 
22  Loughlan, “Birth of a Nation,” pg. 289. 
23  Jeffrey Gettleman, “Kenya Kikuyus, Long Dominant, Are Now Routed,” New York Times, January 7, 2008.  



A  Newsroom Divided __________________________________________________AKU-­­­13-­­­0001.0   

 

8   

wonder  whether  the  stories  they  write  are  based  on  events  they  have  truly  witnessed,  or  if  

there’s  some  political  coloring  based  on  their  political  affiliations.”   

These divisions hardened as the violence increasingly affected journalists personally.  Some 

reporters’ family homes were burned to the ground.24  Others were threatened in the field.  One  Luo  

reporter  threw  his  Kikuyu  girlfriend  out  of  their  home.  “The  mood  in  the  newsroom  was  

very,  very  bad,”  recalls  Group  Managing  Editor  Joseph  Odindo,  Mwangi’s  top  lieutenant  and  

a  Luo.25  He saw a definite effect on journalistic impartiality.  “Our  reporters  started  taking  sides  

[based]  on  their  own  ethnic  identity  and  political  affiliation,  and  it  affected  their  judgment  of  

what  is  news  and  what  is  not  news,”  he  recalls.   

The  circumstances  made  it  difficult  for  editors  even  to  assign  stories.  For instance, 

political rallies were sometimes held in the vernacular.  That  meant  sending  a  reporter  who  spoke  

Kikuyu  to  a  rally  for  Kibaki’s  Party  of  National  Unity  (PNU).  “But  then  by  definition,”  says  

Odindo,  “it  meant  that  they  were  likely  to  be  politically  aligned  to  support  the  PNU.”  It  was  

difficult  for  Odindo  to  determine  from  the  copy  whether  a  reporter  might  have  left  out  

material  to  protect  ethnic  interests,  or  whether  a  selected  story  angle  was  helpful  to  the  

reporter’s  preferred  party  or  candidate  rather  than  newsworthy.  Some  mornings  he  resorted  

to  cross  checking  the  Daily  Nation’s  coverage  with  stories  in  competitor  papers.  But  he  wasn’t  

sure  if  he  could  trust  the  work  of  their  reporters  any  more  than  his  own. 

In  the  broadcast  division,  NTV  News  Manager  Emmanuel  Juma  likewise  began  to  

suspect  that  some  of  his  correspondents  were  withholding  footage  from  their  editors.  “You  

really  had  to  be  sure  that  they  were  showing  you  everything  that  they  had  shot  from  locations,”  

says  Juma.     

They  would  go  to  a  place  where  Kikuyus  had  been  attacking,  or  Luos  had  

been   attacking,   but   they   would   choose   to   play   it   down   because   at   

that  time,  they  [didn’t]  want  the  side  that  they  [supported]  to  be  seen  as  

the  one  causing  all  the  trouble.     

Making   his   job   even   more   difficult,   Juma   was   often   unsure   whether   suspected  

discrepancies  in  reporting  lay  with  his  journalists  or  their  sources.  For instance, in the immediate 

aftermath   of   the   church   attack,   the   first   NTV   journalist   to   return   from   the   field   delivered   

what seemed   an   unlikely   report   that   tens   of   thousands   of   Kalenjin   youth   had   torched   

the   building, killing   hundreds   of   Kikuyu   women   and   children.   “Then   you   say,   ‘Hold   on   

a   minute,   tens   of thousands?  Have you seen them?’”  Recalls Juma.  “You  had  to  know  who  

you  were  getting  your  information  from  because…  every  side  wants  to  be  seen  as  the  victim.”26   

Credibility.  By  mid-­­­January,  Mwangi  began  to  realize  that  he  was  losing  credibility  

in  the  newsroom.  As  the  crisis  deepened,  he  had  repeatedly  made  editorial  judgment  calls  on  

                                                           
24   Details from interview with Nation Group HR staff on October 3, 2011.  
25   Details from interviews with Joseph Odindo in Nairobi, Kenya, on October 3 and 11, 2011. All direct quotes and attributions to 

Odindo, unless otherwise noted, are from these interviews.  
26   Interview with Emmanuel Juma in Nairobi, Kenya, on October 4, 2011. All further quotes from Juma, unless otherwise attributed, are 

from this interview. 



A  Newsroom Divided __________________________________________________AKU-­­­13-­­­0001.0   

 

9   

a  case-­­­by-­­case  basis.  “I  would  look  at  the  most  sensitive  [stories]  and  edit  them  to  suit,  

or  to  make  them  safer,  if  you  like,”  he  says.  It  was  highly  unusual  for  him  to  be  involved  

in  editorial  decisions,  and  the  newsroom   took   note.   Reporters   of   differing   ethnicities   were   

abuzz   with   theories   that—because  Mwangi  himself  was  Kikuyu—he  was  trying  to  twist  the  

coverage  to  suit  Kikuyu  interests.  Indeed,  almost  every  decision  he  made  aimed  at  ensuring  

impartial  coverage  had  the  converse  effect  of  inflaming  fears  and  in  turn  deepening  divisions.     

No  decision  was  more  damaging  to  him  than  his  policy  not  to  name  names.  Many  

saw  it  as  evidence  that  he  was  trying  to  cover  up  crimes.  As  one  history  stated:  “In  choosing  

not  to  publish  all  the  facts,  the  Nation’s  editorial  decisions  and  thus  its  stance  as  an  independent  

communicator  were   laid   open   to   question.”27Even   Charles   Obbo,   who   understood   Mwangi’s   

intent,   was unhappy.   “The   Nation   ceased   to   be   a   media   house,”   he   recalls,   “and   became   

a   peace   and  reconciliation  center  where  the  cold-­­­hearted  business  of  reporting  the  facts  

took  second  place  to  things  like  saving  the  country  and  reducing  the  violence.”  Meanwhile, 

persistent rumors circulated that   NMG   management—suspected   of   Kikuyu   and   hence   Kibaki   

sympathies—had   deliberately sabotaged   the   vote   tallying   system   after   the   election.   “The   

journalists   were   forcing   [me]   into   a situation   where   I   would   have   to   call   them   and   

justify   my   presence   in   the   newsroom,”   recalls Mwangi.     

A  Strategy to Reunite   

Mwangi  knew  he  had  to  reestablish  his  credibility,  not  just  for  his  own  sake  but  for  

the  sake   of   the   news   organization   and   its   mission.   To   try   to   lay   to   rest   the   stories   

about   the   vote  tallying  software,  he  and  the  company’s  Editorial  Board  Committee  agreed  it  

was  imperative  to  investigate  the  failure.  Two Ugandans on the staff—Obbo and Group Training 

Editor Mwesige— were   assigned   the   task.   The   EBC   hoped   the   two   might   have   more   

credibility   than   Kenyans.  Mwangi also met with reporters such as NTV’s Robert Nangila.  Nangila  

argued  that  Mwangi  had  to  redeploy  reporters  to  the  Rift  Valley  if  NMG  was  to  maintain  its  

authoritative  voice  with  the  Kenyan   people.28   Mwangi   agreed   and   authorized   Nangila   to   

assemble   a   team   of   volunteers   to travel to Eldoret.     

But this was not enough.  He  had  to  find  a  way  to  defuse  the  tensions  in  the newsroom,  

or  the  paper  would  be  unable  to  do  its  job.  In  the  second  week  of  January,  he  called  a  

meeting  of  his  senior  editorial  team.  “Will  it  be  said  that  in  our  time  the  Nation  failed  in  its  

duties  to  Kenyans  and  was  unable  to  handle  this  national  crisis?” he asked.  He  challenged  

them  to  find  a  way  to  turn  the  situation  around.29   

Over the next few days, several ideas for reconciliation surfaced.  No  one  remembers  who  

proposed  it  first,  but  the  suggestion  to  gain  greatest  traction  was  to  hold  a  physical  meeting,  

an  event  at  which  individuals  would  be  encouraged  to  talk  freely  about  the  newsroom’s  

                                                           
27   Loughran, “Birth of a Nation.” 
28   Interview with Robert Nangila on October 5, 2011. All further quotes from Nagila, unless otherwise attributed, are from this 

interview.  
29   Odindo interview, October 11, 2011.  



A  Newsroom Divided __________________________________________________AKU-­­­13-­­­0001.0   

 

10   

culture  and  their   own   feelings   of   anger   or   injury.   Mwangi   was   intrigued.   Giving   staff   

a   forum   to   talk   with  impunity  about  their  concerns  might  re-­­­establish  their  trust  in  him,  

as  well  as  one  another.  Such  a  meeting  might  also  yield  consensus  policies  that  would  solve  

some  of  the  editorial  problems  that  had  seized  up  the  newsroom.  He  went  to  CEO  Linus  

Gitahi,  who  agreed  that  a  meeting  might  be  worth  a  try.   

But the risks were high.  Such  a  meeting  could  turn  into  a  free-­­­for-­­­all,  a  shouting  

match  that  exacerbated   instead   of   calming   divisions.   It   could   result   in   an   all-­­­out   attack   

on   Mwangi’s   own leadership.  Was a meeting the right choice?  Maybe  it  was  preferable  to  hold  

one-­­­on-­­­one  meetings  with  aggrieved  individuals?  Or  to  ask  each  editorial  department  to  

discuss  its  own  issues?  May  be  he  should  invite  CEO  Gitahi  to  address  the  assembled  staff—

a  rally-­­­the-­­­troops  approach.   

If he called a meeting, what should the conditions be?  Should he open it to all staff?  Or 

restrict it to senior editors and reporters?  Should  they  meet  at  the  Nation  Media  Group  building,  

or  offsite?  Then there was the question of agenda.  Should there be one?  Did he have to justify 

NMG’s editorial policies?  Was it appropriate to take notes?  Mwangi  certainly  had  to  do  something:  

the  current  situation  was  untenable,  and  if  he  didn’t  move  fast,  the organization’s  ability  to  

cover  the  country’s  politics  might  be  compromised for years to come.    


